dnes je štvrtok,  19. apríl 2018,  meniny má Jela
Kúpou produktu z eshopu Terenak.sk podporíte chod portálu Terenak.sk
C.B. ONE, s.r.o.

Úprava LADA 4x4 - článok

pridané: 28.1.2018 20:13

 Pozdravujem všetkých,


dlhšie som tu nebol, nieže by nebolo čo fotografovať, resp. neboli zážitky s "ruským tankom", ale bol som príliš vyťažený.


V roku 2015 som kúpil úplne novú LADU 4x4 v Slovlade, nechal si namontovať oficiálne ťažné zariadenie od predajcu a začal auto testovať na chalupe. Nezaťažené vozidlo nemalo problém so žiadnym stavom cesty (sucho, blato, námraza, ľad, sneh). Problémy začali, keď som auto zaťažil a začal voziť materiál na rekonštrukciu (najmä betón, omietky atď.) NIva má nosnosť len 325 kg (len tak pre srandu ja som 130 kg chlap), takže veľa pre materiál neostávalo.


Vozil som spočiatku tak 10 mechov (250 kg) betónu, už aj táto hmotnosť dala autu zabrať tak, že som zničil predné, aj zadné nápravové silentbloky úplne na kašu. Vtedy som nemal ešte žiadne skúsenosti, tak som objednal náhradný diel (Slovlada nedodávala vtedy, neviem ako je to teraz, len samotné silentbloky, ale ako celok s ramenom, stálo cca.90 EUR). Pôvodnému ramenu samozrejme nič nebolo. To bola prvá skúsenosť.


Druhá a definitívna skúsenosť, ktorá rozhodla o zmene podvozku, bola po zapojení 750 kg nákladného prívesu. Tlak na guľu v kopci, ktorý mám na chalupe bol tak veľký, že sa zadné pružiny prehli dozadu tak, že poškodili upevnenie priečneho stabilizátora a skrutka, ktorá je na ňom poškodila spodnú šálku pružiny. Auto bez problémov vyviezlo 40 vriec betónu z hľadiska motora, prevodovky a trakcie, ale podvozok úplne zlyhal. 


Rozhodol som sa zmeniť tlmiče, pružiny a celú sadu silentblokov. Momentálne mám podvozok Iron Man pre Nivu, štandardný produkt, ktorý táto firma ponúka, doplnený o najtvrdšie silentbloky, aké som našiel. Výška podvozku stúpla najmä v zadu, podstatné pre mňa bolo výrazne zvýšenie nosnosti +200 kg na zadnej náprave a +50 kg na prednej. Na prednej náprave kvôli umiestneniu 2,4t navijáku na oceľovej platforme a v zadu kvôli prevozu materiálu a prívesu. Iron Man podvozok 4 nitro tlmiče + 4 pružiny 670 EUR, sada cca.23 silentblokov 130 EUR a 200 EUR práca, čiže výmena všetkého. Cca. 1.000.- EUR investícia. Ale výsledok stojí za to. Od výmeny podvozku som nebol v servise so žiadnymi vadami, okrem pravidelného servisu a neriešil som žiaden problém s podvozkom, resp. zničenými silentblokmi. Takže problém vyriešený a možno aj návod, ako relatívne lacno urobiť z Nivy naozaj ťažného koňa. Od cca.20.000 km až do zatiaľ najzdených 50.000 km, žiadne technické problémy. A výjazd ku mne s 3/4 tonovým prívesom je aj za úplného sucha slušný výkon. 


Zostala už len jedna dilema, jazdím veľa aj po asfalte, čiže obuť čisto terénne pneu nemá zmysel a tých ostatných, či letných, alebo zimných je na výber žalostne málo. Pôvodné, dodávané výrobcom sa mi osvedčili na suchu a miernom mokru, ale blato, resp. sneh to bol boj, často aj s navijakom. Na záver len tak pre srandu, už ste niekedy išli autom 300m 3/4 hodiny? (minulá zima, 50 cm snehu, reťaze na všetkých 4 kolách, 7x použitý naviják)


 


 


 


 


 


 


 

počet zobrazení: 272
počet hlasov: 1