dnes je nedeľa,  27. september 2020,  meniny má Cyprián
globpneu.sk

Pohon 4x4 - článok

pridané: 4.1.2013 9:52
Pohon 4x4

 POHON 4x4 

 
-čo je to pohon 4x4(4WD,AWD)

-ako funguje pohon 4x4

-čo je to redukovaný prevod (redukcia)

-čo je to uzávierka 
 
-medzinápravový diferenciál

-vysvetlivky pojmov,označení 

-aké pohony u jednotlivých terénnych a SUV aút poznáme 
 
-čo je to pohon 4x4(4WD,AWD)

-Four-wheel drive(4WD), All-Wheel Drive-(AWD)/4x4/ označenie pre vozidlá s pohohom všetkých štyroch kolies /

 
Pohon 4 × 4 alebo pohon oboch náprav, skrátene 4 × 4 alebo 4WD (z ang. four-wheel drive) znamená pri vozidlách pohonom všetkých (štyroch) kolies. Hnací agregát pritom môže byť umiestnený v prednej aj zadnej časti vozidla. Pohon môže byť stály, alebo priraditeľný na jednu z náprav, kde druhá má pohon trvale priradený.

 
-ako funguje pohon 4x4

Za bežných podmienok poháňa vozidlo len jedna, väčšinou zadné, náprava. V prípade potreby zapne pohon na všetky štyri kolesá sám vodič. Pri 4WD pohone nemá voz stredový diferenciál. Predné a zadné hnacie hriadele tak nespolupracujú. Predná náprava tak môže ísť rýchlejšie, než zadná. Tzv. part time 4WD je vhodný na mokrý povrch.

Pokiaľ je priraditeľný, pripája sa pomocou páky, alebo elektronicky. Trvalý pohon sa rozdeľuje prostredníctvom medzinápravového diferenciálu rovnomerne (50 : 50) alebo v určitom pomere (napr. 33 : 67 – 50 : 50). Pohon 4 × 4 môže byť redukovaný, zaradením prevodovky, ktorá zníži rýchlosť otáčania kolies, ale zároveň zvýši nimi prenášaný krútiaci moment. Redukovaným pohonom disponujú najmä autá do terénu. Autá naozaj určené do terénu umožnujú uzamknúť zadný, poprípade stredný diferenciál, výnimočne aj predný, čím sa zvýši priechodnosť vozidla.

 
-čo je to redukovaný prevod (redukcia)

Redukovaný prevod je prevod, kde redukcia naväzuje na hlavnú ručne alebo automaticky radenú prevodovku a má jeden alebo dva stupne. Jeden pre jazdu po ceste (High, čo sa vlastne rovnalo vyradenej redukcii), druhý do terénu (Low). Redukcia prevodových stupňov (Low) sa používa pre pomalú jazdu, ktorá je nevyhnutná v teréne. Pákou redukčnej prevodovky sa tiež môže priraďovať pohon niektorej nápravy (zvyčajne prednej) alebo uzamknúť medzinápravový diferenciál (Mitsubishi Pajero).

Redukčná prevodovka je používaná u terénnych automobilov pre zvýšenie ťažnej sily v ťažkom teréne a prudkom stúpaní. Konštrukčne ide o ďalšie, spravidla dvojstupňovou prevodovku, umiestnenou za hlavnou prevodovkou. Pri bežnej jazde je zaradený priamy náhon (prevod 1:1, tzv "cestné"), pri jazde v teréne (prudkom stúpaní, vyslobodzovanie) je zaradený redukovaný stupeň (prevod cca 2:1, tzv terénne). Niektoré pracovné stroje majú túto prevodovku viacstupňovú (tzv "plazivej prevody") pre použitie prídavného náradia, hnaného od motora, kedy je potreba vyšších otáčok motora pri pomalej jazde (napr rôzne zametače vozovky a pod komunálna technika). Príkladom môžu byť rôzne nosiče náradia - Mercedes Unimog, Praga UV 80

 
-čo je to uzávierka 

Uzávierka - mechanizmus uzamknutia hnacích hradeľov, čím sa zvyšuje priechodnosť terénom.

 
-medzinápravový diferenciál

Medzinápravový diferenciál sa používa v automobiloch s pohonom všetkých kolies. Tieto automobily majú k tomu ešte dva diferenciály na každej náprave. Pohon druhej nápravy môže byť zapínaný manuálne alebo je permanentný. V dnešnej dobe je väčšinou využívaný spôsob samočinného zapínania, za pomoci viskóznej spojky. Medzinápravový diferenciál býva konštruovaný symetrický alebo častejšie a vhodnejšie nesymetrický, kedy sa pomer prenášaných momentov rozdelí v pomere zaťaženie náprav. Zvýšenie svornosti pri medzinápravových diferenciáloch sa rieši niekoľkými spôsobmi. Okrem závitovkového (Torsen) diferenciálu sa používa aj spomínaný diferenciál s viskóznou spojkou alebo kombinácia viskóznej spojky s hydraulickým brzdením – spojka Haldex. Spojka Haldex je vybavená elektronickým systémom, ktorý napomáha rýchlosti jej funkcie. Nejde o diferenciál v pravom slova zmysle, ale o spojku, ktorá na základe rozdielu otáčok kolies prednej a zadnej nápravy pripája k trvalému pohonu prednej nápravy aj pohon nápravy zadnej s možnosťou určitého preklzu.
 

-vysvetlivky pojmov,označení 

 
-Voľnobežka - mechanizmus na kolese, umožňujúci prenos sily medzi poloosou a kolesom. Môže mať polohy Auto a Lock, alebo Free a Lock.

 
4x2 -pri téjto polohe je poháňaná len zadná náprava. Takto sa bežne jazdí po ceste, alebo aj po ľahko zjazdnej neceste.

 
2WD - ako 4x2.

 
4x4H - poháňaná zadná aj predná náprava, určené pre rýchlu jazdu po nespevnených alebo zasnežených komunikáciach.

 
4x4L - poháňané obe nápravy, rýchlosť je znížená na asi 45 km/h, ale cca dvojnásobná sila. Auto ide pomaly a má obrovský            ťah. Takto sa jazdí v ťažkom teréne, v strmých kopcoch alebo ak treba ísť velmi pomaly.

 
N - poloha neutrálu na prídavnej prevodovke.

 
4WD auto - poloha prepínača,kedy dochádza k automatickému rozdeľovaniu pohonu prednej a zadnej nápravy. (100:0 - 50:50)

 
4WD Lock  - poloha prepínača, ktorou pomáhate elektronike rýchlejšie reagovať na stav povrchu a potrebu jazdy na nespevnenom     povrchu.

 
-aké pohony u jednotlivých terénnych a SUV aút poznáme 

 
Mitsubishi
 
Super Select (SS4)  - systém pohonu od Mitsubishi. Má nasledovné jazdné režimy:
 
2H - je poháňaná len zadná náprava.
 
4H - je poháňaná zadná aj predná náprava,umožňuje využívať pohon 4x4 aj na spevnenom povrchu. Pohon je rozdeľovaný v pomere 50:50.
 
4HLc - ako 4H, ale je uzamknutý medzinápravový diferenciál (jazda je možná výhradne po nespevnenom povrchu).
 
4LLc - ako 4HLc, ale prevod je redukovaný do pomala.
 
M-ASTC - Mitsubishi Active Stability and Traction Control, Aktívne riadenie stability a trakčných vlastností.
 
EBAC - systém riadeného zjazdu v teréne. (pri polohe 4LLc).
 
TCL - systém regulácie preklzu kolies na klzkom povrchu.
 
HSA - pomocný systém rozjazdu do kopca.
 
Easy Select - iný typ pohonu od Mitsubishi, používa režimy 2H, 4H (ako 4HLc), 4L (4LLc ). Mitsubishi Pajero Sport, Mitsubishi L200 2.generácia.

Super Select-i (SS4-i)- Ako Super Select 4, ale pri 4H štandardne až 100% točivého momentu na zadnej náprave, a v prípade potreby sa prezdelí až do pomeru 50:50. Len Mistubishi Pajero Pinin.

 
Jeep:
 
CommandTrac (NP231/NV207) nemá medzinápravový diferenciál

Má voľby:
 
2H - Len zadný náhon

4H - Pripojený predok natvrdo bez diferenciálu

N - Neutrál

4L - To isté čo 4H ale redukované pomerom 2,72(NV207 - 2,61)

 
2. SelecTrac (NP242) má medzinápravový diferenciál
 
Má voľby:
 
2WD - Len zadný náhon
 
4FullTime - Pripojený predný náhon s otvoreným medzinápravovým diferenciálom.

4PartTime - Pripojený predný náhon s uzávierkou medzinápravového diferenciálu
 
N- Neutrál
 
4LO - To isté čo 4PartTime ale redukované pomerom 2,72

 
3. QuadraTrac (NP249/NP249OD) a tu začína pekný "chaos"

Do roku 96 je to NP249, a ten má medzinápravový diferenciál, čiastočne uzatváraný pri preklze viskospojkou.

Po roku 96 je to NP249OD, a ten nemá medzinápravový diferenciál, zadok má napriamo a predok pripája viskospojka podľa potreby(OnDemand)
 
Má volby:
 
4WD HI - 4x4 diferované buď viskospojkou alebo klasickým diferenciálom podla typu (OD or nonOD)
 
N - Neutrál
 
4WD LO - U NP249 je to 4WD režim zredukovaný o 2,72

NP249OD je navyše mechanicky uzavretá viskospojka.

 
Autá a typ pohonov
 
Aro 244, Aro M461, Aro 240 - priraditeľná 4x4.
 
Daihatsu Rocky, Daihatsu Feroza - priraditeľná 4x4
 
Gaz - priraditeľná 4x4
 
Jeep Wrangler, Jeep Cherokee, Jeep Grand Cherokee - pozri Jeep:
 
Lada Niva 1600, Lada Niva 1700 - trvalá 4x4.
 
Land Rover Discovery, Land Rover Freelander, Land Rover Range Rover - trvalá 4x4,Freelander On-Demand.
 
MERCEDES G 300, MERCEDES G 320 - trvalá 4x4 (?)
 
Mitsubishi Pajero, Hyundai Galloper, Mitsubishi L200, Mitsubishi Pajero Sport, Mitsubishi Pajero Pinin - Galloper priraditeľná 4x4,
 
Nissan Patrol Y60, Nissan Patrol Y61, Nissan Terrano, Nissan Navara, Nissan Patrol K160, Nissan Patrol K260, Ford Maverick - priraditeľná 4x4
 
Opel Frontera, Isuzu Rodeo - priraditeľná 4x4
 
Suzuki Jimny, Suzuki Samurai, Suzuki Vitara, Suzuki Grand Vitara - priraditeľná 4x4
 
Toyota Rav4, Toyota Land Cruiser, Toyota 4runner, Toyota Hilux - Rav4 do 97/98 trvalá štvorkolka, potom On-Demand,LC trvalá štvorkolka,

4Runner + Hilux priraditeľná 4x4,
 
Nový Hilux, ktorý môže mať poháňanú zadnú nápravu alebo všetky štyri kolesá, môže byť vybavený uzávierkou diferenciálu, samosvorným diferenciálom alebo diferenciálom zabraňujúci pretáčaniu prešmykujúceho kolesa (LSD). 

Uaz 469, Uaz 3151, Uaz 3172, UAZ 3160, Uaz 452 - priraditeľná 4x4
počet zobrazení: 41 323
počet hlasov: 4
 

komentáre

tomtoylc , 22.3.2013 o 9:13

doplniml by som ešte : TOYOTA Land Cruser do roku 97 (40,55,60,70 series)- priraditeľná 4x4 (predná náprava)