dnes je nedeľa,  27. september 2020,  meniny má Cyprián
globpneu.sk

Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny - článok

autor: tomtoylc
pridané: 22.3.2013 9:42
Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny

 Toto malé vozidlo je skutočne terénne (to sa vám nezdá :) ). Jeho hlavná výhoda spočíva vo vonkajších rozmeroch, je teda jasné, že sa s ním veľmi ľahko manévruje. Jedná sa o pomerne lacný, veľmi spoľahlivý a prevádzkovo nenáročný off-road, ktorý prejde aj tam, kde ťažké, veľké offroady majú čo robiť.

Krátky rázvor a krátke previsy umožňujú skvelú priechodnosť náročným terénom, vďaka veľkým nájazdovým / prechodovým uhlom. Jeho skvelé terénne vlastnosti potvrdzuje aj tuhá náprava vpredu a vzadu, čo mu zaisťuje skvelú krížiteľnosť.  Celková hmotnosť sa pohybuje okolo hodnoty 1000 kg, z čoho vyplýva, že Samuraj/Jimny bol navrhnutý a je vyrábaný pre ľudí, ktorí naozaj jazdia v teréne a jazdu po asfaltkách využívajú len ako trasu medzi ďalším terénom :) Nezľakne sa ani nepriaznivých klimatických podmienok a náročných terénov slovenských hôr :)

 

Suzuki sa narodilo už v roku 1968. Prvý Jimny 360, alebo tiež LJ 10 bol skutočným trpaslíkom. Pod kapotou sa ukrýval maloobjemový dvojvalec s objemom 359 cm3, ktorý ponúkal výkon iba 18 kW (25 k). Autíčko bolo skutočne sparťanské, dovnútra sa vošla len trojica cestujúcich, miesto pre štvrtého zaberalo náhradné koleso. Strecha bola plátená, rovnako ako dvere, ktoré sa otvárali zipsom. Bolo možné jazdiť aj bez nich a čelné sklo sa dalo sklopiť.                                                           

 

Prvú generáciu vystriedal model Lj 20. Bol prvý ktorý sa začal vyvážať a to do USA .Verzia Lj50 bola napríklad určená len pre export . V roku 1989 sa začal predávať  Suzuki (model Lj80) aj v Európe a to pod názvom Samurai . Karoséria zostala takmer bezo zmien pribudol len nový štvorvalcový motor o objeme 800 cm3(SOHC).

 

Japonské modely SJ 30 mali na začiatku motory 0,55 a neskôr 0,66 l, verzia SJ 40 z roku 1982 sa dostala na hranicu jedného litra a SJ 413 z roku 1984 sa dostala až k objemom 1,3 litra (51 kW), ktorý si zachoval aj súčasný Jimny. Radikálna modernizácia Samuraia prišla na konci roku 1995 (JA), kedy boli nahradené listové perá vinutými pružinami. Staršie modely SJ 40 (vyrábané v Španielsku pod značkou Santana) a ich odvodené varianty sa ale stále vyrábajú, napríklad v Indii ako Maruti Gypsy! 

 Ešte dodám, že samurai sa vyrábal v troch krosárskych prevedeniach a to : kabriolet (plátená strecha) , celoplech , a predlžená verzia rázvoru s plastovou strechou. 

 V roku 1998 dostal Jimny nielen úplne novú karosériu, ale aj motor 1,3 l s šestnásťventilovou technikou a výkonom 59 kW. Systém pohonu všetkých kolies má tri režimy – štandardne je v činnosti len zadná náprava, predná je priraditeľná a v móde 4WD-L (Low) sú obe nápravy spolu s redukčnou prevodovkou. Centrálne a zadné diferenciály s uzávierkami sa nikdy nemontovali a to dokonca ani do väčšieho súrodenca Vitara. Podvozok má tuhé nápravami s trojramennými závesmi a vinutými pružinami. V roku 2001 dostal Jimny modernizovaný motor (60 kW) a od roku 2004 sa na niektorých trhoch predáva aj turbodiesel 1,5 DDiS (48 kW) od Renaultu, rovnako ako aj kabriolet s plátennou strechou. V roku 2007 dostal Jimny vylepšený motor 1,3 VVT s výkonom 63 kW 110 Nm pri 4500 otáčkach.Bolo možno zakúpiť aj modely so 4-stup. automatom.

 
Niečo viac o poslednom modeli - Jimny (1997- ... )

 

Interiér je pomerne tesný - na zadné sedadlá sa zmestia skôr deti a ani tie nemôžu byť zvlášť vysoké :D .Plasty síce pôsobia lacno, ale sú dobre zlícované a hlavne nevŕzgajú. Radiaca páka má prekvapivo ľahký chod, všetky prístroje sú prehľadné a výborné sú veľké spätné zrkadlá. Batožinový priestor je tiež veľmi skromný. Po sklopení zadných sedadiel ponúka našťastie vcelku slušné využitie.

 

Jazdné vlastnosti asi nemusím opisovať , na ceste sa auto pomerne dosť nakláňa .Tuhé nápravy na komforte nepridávajú aj napriek vinutým pružinám. Jimny je na ceste svižný čo by možno niekto nečakal, no nie je to žiadny závodník . Do ,,záberu,, sa dostáva od 1500otáčok a max rýchlosť by som ja udal 130km/h. Do 90 km/h je hluk v kabíne na nízkej hladine.Potom sa to začína dosť zhoršovať. Spotreba sa pohybuje od 7-8l na ceste až na 10l v teréne. 
 
Môžem povedať, že sa jedná o spolahlivé auto lebo aj po rokoch odjazdených v teréne nemá nejaké väčšie ujmy na zdraví. Na výmenu sa dostanú čápy alebo silentbloky na samurajoch občas praskali perá. Korózia je samozrejmosť hlavne u samuraja . Na novšom Jimny-m koroduje často výfuk a taktiež sa vyskytuje slabá povrchová korózia na ráme. Inač tieto malé autíčka nemajú žiadne problémy . Sú to dobrí spoločíci do nepohody. A môžem odporučiť ako model Samuraj tak Jimny – obe mám vyskúšané. 
 
....a komu sa nechce čítať tak v tomto videu je všetko zhrnuté 
 
http://www.youtube.com/watch?v=YoFNgrLsDiM
 
Na záver ak ste našli nejakú chybu či už gramatickú alebo čo sa histórie týka tak napíšte správu opravím :) 
Ja dúfam, že sa vám článok páči. Ak áno, čoskoro vydám ďalší. 
počet zobrazení: 6 284
počet hlasov: 2
kategória: Recenzie, testy
 
fotografie k článku
obr. č. 1 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 2 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 3 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 4 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 5 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 6 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 7 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 8 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 9 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 10 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 11 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny obr. č. 12 - Offroadové legendy: Suzuki Samurai / Jimny

komentáre

tomtoylc , 13.4.2013 o 18:48

tento týždeň zverejním ďalší článok :)