dnes je sobota,  27. november 2021,  meniny má Milan

Offroaodové legendy: Mercedes Benz G - článok

autor: tomtoylc
pridané: 16.4.2013 18:31
Offroaodové legendy: Mercedes Benz G
 

 

Mercedes Benz G je terénny automobil nemeckej automobilky Mercedes-Benz. G je skratka, ktorá vznikla zo slova Geländewagen ( terénny automobil ), odtiaľ aj skratka G-Wagen. Jeho výroba trvá už cez 34 rokov a vyrába sa aj naďalej a dúfajme že aj bude, je to totiž jedno z posledných poctivých aut čo len tak hoc čo nezastaví.

 

Vývoj modelu začal v roku 1972 v Nemecku a Rakúsku v spolupráci s renomovaným partnerom Steyr-Puch. Výrobca terénnych špeciálov ako boli napríklad vozidla Haflinger a Pinzgauer. Takým ,,nakopnutím,, bola predbežná objednávka na 20 000 vozidiel pre Iránsku armádu teda osobou , ktorá bola aj iniciátorom celého vývoja – iránsky šách Mohammad Rezá Pahlaví , ktorý bol vtedy významným akcionárom spoločnosti Daimler-Benz. Po páde režimu (v Iráne) bola ale ihneď objednávka zrušená. Keďže už všetko bolo ,,rozbehnuté,, a stráta by bola značná (7 rokov vývoja) tak sa koncern Daimler-Benz rozhodol projekt dokončiť a od roku 1979 dal terénny automobil na civilný trh. Výroba prebiehala pod ,,krídlami,, automobilky Steyr-Puch, ktorá sa podieľala aj na vývojových prácach. Interné typové označení vozidiel, výrobnej rady, bolo W460. 

 

 
Automobil mal rebrinový rám a 2 tuhé nápravy na vynutých pružinách. Tato konštrukcia zaisťovala vysokú odolnosť a životnosť ako aj u ďalších terénnych automobilov . Stúpavosť je 80 %, bočný náklon 54 % a nájazdové uhly sú 36 (predný) a 27 (zadný) stupňov. Svetlu výška jmalo 210 mm. G-čko bolo vybavené 4-stup. manuálnou alebo automatickou prevodovkou (4-stup.) či 5-stup manuálnou prevodovkou Predávaná bola v dvoch dĺžkových prevedeniach  a dve karosárske prevedenia (5 dver. , 3 dver , + 2 dver – kabrio-plachta ). Táto rada (W460) mala v sérii len 2 diferenciály a + za príplatok bolo možné si dokúpiť uzávierky. Neskôr vyšla ešte rada s dlhším rázvorom ideálna pre nadstavby  / prestavby napr. sanitka , pickup atd. Túto verziu využívali aj rôzne krajiny v armáde kde si vyslúžila prezývku Wolf.  
 

 

Z pôvodného auta Mercedes-Benz G Class W460 vznikol i Peugeot P4. Má rovnaký rám a karosériu ale používa motory a ďalšie diely z vozidiel Peugeot. G-Wagen sa preslávil aj ako "Papamobil" (verzia 230G)pápeža Jana Pavla II. Špecialitou auta bola zadná zvýšená časť s "veľkoryso dimenzovaným" sedadlom a priehľadnou kopulou z plexiskla hrúbky 8 mm. V roku 1981 sa dočkal úpravy  - po neúspešnom atentátu na pápeža bola celá kopula vyrobená pre istotu z nepriestrelného skla. Tento voz je teraz umiestnený v múzeu spoločnosti Mercedes v Študgarde. Pre niektoré trhy sa vozidla vyrábala aj pod značkou Puch (jeden čas aj u nás). Pôvodne sa predpokladal odbyt i v nemeckej armáde no Bundeswehr (označenie pre nem. armádu) sa rozhodol pre vozidlá Volkswagen Iltis. O automobil ale prejavili záujem nemecký pohraničníci a argentínska armáda. V roku 1981 sa dočkala W460-ka modernizácie motorov ale pribudlo aj pár príplatkových vecí do výbavy napr. anatomické sedadlá od Recara, druhá palivová nádrž alebo krytky svetlometov . V roku 1983 vyhral tento model slávnu Rally Paríž - Dakar (Belgičan Jacky Ickx a Francúz Claudio Brasseur). V roku 1986 pribudol do výbavy  katalyzátor výfukového systému, v roku 1987 to boli zas elektricky ovládané okná . V Graz-e sa roku 1989 slávilo jubileum  – 50.000 vyrobených kusov . Desaťročie výroby ,,géčka,, oslávil výrobca modelom 230 GE Classic, ktorý vznikol v sérii 300 kusov. Od roku 1990 má trieda G stály pohon všetkých kolies. Rok 1991 bol koncom výroby dodnes "ospevovaných" W460. 

 

 
V roku 1991 sa objavila luxusne vybavená trieda G (interní označení W463). Ta sa od W460 značne líšila. W463 mala masku chladiča odlišne tvarovanú  a lakovanou vo farbe karosérie. Mala taktiež iné spätné  zrkadlá, ktorá boli namontované na spodnej časti A-stĺpiku , zatiaľ čo W460 ich mala na dverách. W463 mala už v základe trvalý pohon všetkých štyri kolesa s tromi elektronicky uzamykateľnými diferenciálmi.  Interiér bol omnoho luxusnejší (drevené dekory, kožené čalúnenie sedadiel ,..). V ponuke pribudol ABS elektron. systém. Motory prešli modernizáciou  a pribudli nové verzie . Do výbavy / ponuky (1994) pribudli nové veci ako tempomat , 5-stup. automat vŕtané kotúče alebo centrálne zamykanie, imobiliér  + airbag spolujazdca . V roku 1992 sa opäť oslavovalo – 100 tisíci vyrobený MB G .Ešte sa vrátim k nástupcovi W460 a to W461 . Tá sa takmer neodlišovala od svojho ,,predchodcu,, . V základe pribudol posilňovač riadenia a pribudlo niekoľko "luxsusných" príplatkových vecí ako tempomat ,vyhrievanie sedadiel ,central. zamykanie , predohrev motora , ABS , airbag vodiča alebo klimatizácia.  

 

Továreň v Graz-e zahájila taktiež produkciu montážnych sad, tzv. CKD (Completely Knocked Down) kitov. Tie sa pochopiteľne vyvážali, a to do zeme, ktorá rozhodne nie je automobilovou výrobou príliš známa (ta je známa skôr momentálnymi finančnými problémami) – do Grécka. 

 

 
V roku 1993 mal premiéru najdlhší podvozok s rázvorom 3400 mm. Výroba W461 pre civilných zákazníkov bola ukončená v roku 2001, užitkové verzie, ktoré sú určené pre štátnu správu a armádu, sa však u našich južných susedov vyrábali i naďalej. Okrem štandardných štvorkoliek  je v ponuke rovnako prevedenie s troma (!) poháňanými nápravami, teda 6x6. Na jeseň roku 1997 sa predstavil kabriolet W463 , a zákaznici mali na výber z dvoch motorov čo bolo len + .W461tak prešla drobnou modernizáciou taktiež. Dostala nové sedadlá , novú palubovku , kotúče na všetkých kolesách a dostupná bola už len s jedným turbo dieslovým motorom spojená so 4-stup. automatom. Menšiu zmenu bolo možnosť spozorovať aj na korosérií v podobe prelysov na dverách .

 

 
V marci 1999 sa rozbehla výroba verzie Classic, ktorá vznikla v štyroch stovkách kusov. Ďalšia limitka? Ano,  a mali aj dôvod , Géčku bolo totižto rovných dvadsať rokov!  Hneď potom následovalovalo prvé Géčko s motorm od AMG.  Štandardom všetkých verzií série W463 sa stal multifunkční volant,. V rovnakom roku sa ešte objavil pancierovaný ,,Guard,, . V roku 2001 prišiel ďalší facelift , nové motory s technikou common-rail  , nový interiér , kolesá z ľahkých zliatin a smerovky "blikače" na prednom nárazníku dostali biele krytky , maska už nebola plastová ale chromovaná . Neskôr pribudol ešte 4ETS a ESB elektronické systémy .

 

 
V roku 2004 oslavil MB G štvrť storočie a oslávil to novou verziu G -AMG Kompresor . O dva roky neskôr prišla ďalšia limitovaná edícia - GRAND Edition , ktorou sa automobilka chcela rozlúčiť s zaoceánskym trhom , no aj napriek tomu sa tam dováža cez rôznych importérov . 

 

W461 prešla ďalším faceliftom a niektoré motory boli nahradené novými modernejšími . Dostala bi-xenonové svetlomety , 5stup. automat (7-stup pre AMG ), prepracovaný interiér  a diódy v zadných svetlách .Do dnes je na výber z dvoch agregátov + AMG a dvoch karosérii (krátkej a dlhej ). V roku 2009 sa zmenila ešte maska chladiča s 3 vodorov. rebrami. A prišli dve limitované edície čo sa mohli fanúšikovia značky tešiť . Bola to W463 Edition30 ale aj W461Pur30 (Pur Editon) !. Áno druhá spomenutá bola ,,sparťanská,, verzia (280CDI) . Tá Pur verzia , akože ochudobnená stojí prosím pekne 60tisíc € čo je pekná "pálka". Ale čo, ved za takú verziu AMG musíte "vysoliť" skroro raz toľko. Géčko samozrejme neuniklo ani tuningu. Okrem firemného "ladiča", AMG sa mu venuje napríklad firma Brabus. Ich poslednou kreáciou je model V12 S Biturbo. 
 
... a video nakoniec
 

 

... a nejaké ďalšie fotky (viac fotiek sa k článku priložiť nedá)

 

http://www.flickr.com/search/?q=mercedes%20benz%20G 

 
 
... Tak a sme u konca . Viem, motorizáciu som čiastočne vynechal, takto sa to lepšie číta (aspoň podľa môjho usúdenia) veď sa vyjadrite v komentoch pod článkom teda ak to niekto dočíta do konca. A ak sa vloudila nejaká chybička tak sa predom ospravedlüjem :-)
 
počet zobrazení: 3 087
počet hlasov: 0
kategória: Recenzie, testy
 
fotografie k článku
obr. č. 1 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 2 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 3 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 4 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 5 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 6 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 7 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 8 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 9 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 10 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 11 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G obr. č. 12 - Offroaodové legendy: Mercedes Benz G